BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, September 07, 2006

Keyakinan Diri

Keyakinan Diri Bermula Dalam Diri Anda Bukan semua orang yakin pada diri sendiri sepenuhnya. Terdapat cara untuk menonjoklan imej diri. Jangan mudah putus asa dengan menganggap anda tidak mungkin memperolehi keyakinan diri. Sebenamya semua imej diri dan membina keyakinan diri.

1. Mencapai sesuatu yang boleh meningkatkan diri anda.
Pastikan ia sesuatu yang boleh anda perolehi seperti belajar memandu atau mengambillebih tanggungjawab di tempat kerja. Tapi jangan membebankan diri anda seperti berazam mengurangkan berat dengan banyak sekali ketika cuti kerana ia hanya akan mengecewakan anda sahaja.

2. Luahkan perasaan takut anda.
Menceritakan perasaan takut atau kebimbangan kepada kawan-kawan rapat dapat melegakan fikiran anda dan pasti kawan-kawan anda juga akan berbuat demikian.

3. Belajar dari pakar.
Cuba selidik kalau-kalau tempat belajar anda ada menyediakan kursus-kursus motivasi. Kursus sebegini akan mengajar anda menerima-diri sendiri dan orang lain serta mengajar anda berusaha mencapai matlarnat tanpa mengharapkan bantuan orang lain.

4. Latihan depan cermin.
Kita semua menggunakan cermin tapi tidak ramai yang benar-benar meneliti diri ketika bercermin. Latihan di depan cermin juga akan dapat membina keyakinan diri. Misalnya, ramai pelakon yang mengaku mereka lebih mudah menghayati watak jika berlatih di depan cermin. Untuk mengadakan di pentas atau menghadiri temuduga. Anda juga digalakkan membuat latihan di hadapan cermin agar tidak kekok dan lebih berkeyakinan.

5. Memerhatikan orang yang berkeyakinan dan berpengaruh
Terdapat segelintir masyarakat yang percaya dengan memerhatikan mereka yang nampak berkeyakinan, berpengaruh dan berjaya dalam hidup boleh dijadikan contoh untuk kita.

6. Mendapatkan feedback atau tindakbalas.
Tiada siapa tahu pencapaian diri mereka jika tidak diberitahu. Mungkin anda boleh bertanya kepada kawau-kawan atau guru atau majikan bagi mendapatkan feedback mengenai pekembangan diri anda.

7. Berfikiran positif
Anda juga boleh melatih diri anda berfikiran positif dengan meyakinkan diri anda seorang yang bersemangat dan positif. Jadi elakkan dari mengatakan 'tidak' dan katakan 'boleh'. Lama kelamaan anda akan dapat meyakinkan diri anda sendiri.

8. Menghargai diri sendiri.
Jika anda mahu orang lain menghargai anda, anda sendiri perlu menghargai diri anda dahulu. Walaupun caranya bukan mudah terutama apabila segala yang anda lakukan menyebabkan orang lain marah. Ingatlah sebenarnya semua orang cuba bersikap sedemikian. Jangan biarkan perkara yang kecil berlarutan dan menjejaskan diri anda. Jadi, bersikap sederhana dan jangan merasa takut dengan orang lain. Ingatlah, nobody's perfect'. Terimalah segala dugaan, pencapaian dan pujian dengan sikap terbuka.

0 comments: