BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, September 21, 2006

"Hakikat Kekayaan Dalam Islam"

Semalam selepas lunch time aku ngan kengkawan opis yang dipilih secara random kena gi "Talk" yang bertajuk "Hakikat Kekayaan Dalam Islam" anjuran Corporate Communications Unit (CCU).Pada petang itu orang yang dijemput untuk memberi ucapan mengenai tajuk ini ialah Tuan Hj Misri Simun iaitu Pengarah Pembangunan Kampus di MMU Cyberjaya.

Selepas sampai di CCU Presentation Room kita orang laa antara orang terawal sampai..kita orang nie gerak awal 10 minit dari masa bermulanya "Talk" nie.Maklum la tempat sebenar kejadian pun tak pasti lagi sebelum nie.Jadi untuk mengelak sebarang kemungkinan yang berlaku kita orang buat gerakan awal. Bila sampai jer yang ada dalam bilik tu en Misri dan juga member² CITS yang sedang setting projector.Apabila ramai staff yang sudah sampai acara pun bermula.Pada waktu nie laa aku baru dapat tengok ramai jugak staff MMU yang aku tak kenal..hehehe.

Acara bermula dalam kul 2.40 petang,En Misri memberi penerangan mengenai apakah hakikat kekayaan dalam islam. Antara apa yang dapat aku faham mengenai apa yang disampaikan ialah:

- Kekayaan dan apa yang ada dlm alam semesta ini adalah hak mutlak Allah.

- kekayaan nie semua orang idamkannya dan Allah tidak melarang kita untuk mencari kekayaan.Tetapi kita kena lah ingat apa yang kita ada sekarang nie semuanya bukan hak kita yang kekal abadi.

- Untuk mengejar kekayaan kita kenalah mendapatkan dari sumber yang baik,lakukan setiap kerja dengan niat yang ikhlas supaya mendapat keredhaan Allah dan setiap hasil yang kita miliki tu kita kenalah ingat sebahagian darinya adalah hak milik orang lain. Jadi kita kenalah keluarkan sikit hasil yg kita dapat dan berikan kepada orang yang memerlukan.

- kita perlulah menjadi orang yang berharta supaya kita dapat berjihad kejalan Allah dengan harta yang kita ada sekiranya kita tidak mampu berjihad ke jalan Allah dengan tenaga yang kita ada. Orang yang memberi itu lebih baik daripada yang menerima.

Supaya "Talk" petang itu tidak membosankan En Misri menceritakan pengalaman yang dilalui di Semporna Sabah.Dari situlah dia melihat kekuasaan dan kekayaan Allah yang mencipta langit dan bumi ini.Dibumi Semporna inilah dia melihat hakikat kekayaan yang sebenarnya.Begitu indah dan penuh dengan nikmat Allah yang terdapat dibumi itu dengan suasana dan keindahan yang terdapat disitu dapat menenangkan hati setiap pengunjungnya.Dan apa yang perlu kita ketahui bahawa sumber atau rezeki Allah ini ada dimana mana saja, jadi kita kenalah berusaha untuk mendapatkannya.

Akhir sekali En Misri ada la bagi tips untuk menjadi kaya..itupun dirujuk dari sumber² dari buku yang telah dibacanya.

Talk nie selesai hampir pukul 5 petang,Jadi lepas nie bolehla plan gi jejalan ke semporna Sabah. Tiba² terdetik jugak laa perasaan ingin kesana suatu hari nanti. Harap² apa yang diidamkan akan menjadi kenyataan hehehe..


0 comments: